Η ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΟΥΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΚΥΛΩΝ ΣΕ ΟΧΗΜΑΤΑ

Tου Γ. Πετράκης: Δικηγόρος στον Άρειο Πάγο – Προέδρου Κ.Σ. Αιγάλεω

Πάρα πολλές φορές έχει τεθεί μεταξύ των συζητήσεων ζήτημα για την νομιμότητα των κουτιών μεταφοράς των κυνηγετικών μας σκύλων με πολλούς συναδέλφους να έχουν την απορία μήπως πληρώσουν… κάποιο τσουχτερό πρόστιμο ή τους ασκηθεί ποινική δίωξη από την Τροχαία.

Για το τρέιλερ, όπως είναι γνωστό σ’ όλους, όταν δηλωθεί αρμοδίως και εκδοθεί σχετική άδεια έλξεως από το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Μεταφορών, δεν γεννάται ζήτημα. Επίσης, για τα κουτιά μεταφοράς των κυνηγετικών σκύλων που δεν εξέχουν από το αυτοκίνητο, δηλαδή βρίσκονται εντός του αυτοκινήτου, πάλι δεν γεννάται ζήτημα.
Ο προβληματισμός όλων γίνεται για εκείνα τα κουτιά μεταφοράς κυνηγετικών σκύλων που εξέχουν από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτά απαγορεύονται όλα, ανεξαρτήτως του μήκους της εξοχής και του όγκου τους, επειδή προεξέχουν του αυτοκινήτου και υπάρχει παραποίηση του αμαξώματος ή της άδειας κυκλοφορίας του και των πραγματικών δεδομένων του (διάσταση, χωρητικότητα, μήκος, κ.λ.π.), αλλά και μετατροπή του κέντρου βάρους και της γεωμετρίας του αυτοκινήτου.

Το ζήτημα αυτό της εξοχής των κουτιών μεταφοράς των κυνηγετικών σκύλων πρέπει να διερευνηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και γενικότερα του Νόμου, ώστε να δούμε σε ποια διάταξη αυτό απαγορεύεται και κάτω από ποιες προϋποθέσεις, ή αν απαγορεύεται εντελώς και ποιες είναι οι προβλεπόμενες ποινές, ώστε να λάβουμε τα μέτρα μας και να μην βρεθούμε μπροστά σε δυσάρεστες συνέπειες.

Το συγκεκριμένο ζήτημα εμπίπτει στο άρθρο 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και γίνεται αναφορά στην φόρτωση των οχημάτων. Τα κυνηγετικά κουτιά θεωρούνται εξέχοντα μεταφερόμενα φορτία.
Το άρθρο 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που μας ενδιαφέρει άμεσα αναφέρει τα εξής:

1. Το μεικτό βάρος οχήματος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του.
2. Το φορτίο του οχήματος πρέπει να τακτοποιείται και να στοιβάζεται κατά τρόπο ώστε:
α. Να μην εκτίθενται σε κίνδυνο πρόσωπα και να μην προκαλούνται ζημιές από διαρροή ή πτώση αυτού στην οδό.
β. Να μην περιορίζεται ή παρεμποδίζεται η ορατότητα του οδηγού, να μην εμποδίζεται η οδήγηση του οχήματος και να μην μειώνεται η σταθερότητα αυτού.
γ. Να μην προκαλούν θόρυβο ή σκόνη ή άλλες ενοχλήσεις , οι οποίες μπορούν να αποφευχθούν.
δ. Να μην καλύπτονται οι φανοί, συμπεριλαμβανομένων και των φανών στάθμευσης και πορείας, τα αντανακλαστικά στοιχεία, οι πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας και το διακριτικό σήμα της χώρας απογραφής του οχήματος, ως και τα σήματα που δίνονται με το χέρι, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα.

3. Τα εξαρτήματα, ως καλώδια, σχοινιά, αλυσίδες, καλύμματα, κ.λ.π. που χρησιμοποιούνται για εξασφάλιση ή προστασία του φορτίου πρέπει να σφίγγονται και να στερεώνονται καλά. Ιδιαιτέρως τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για την προστασία του φορτίου πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις της προηγούμενης παραγράφου. Το φορτίο των φορτηγών αυτοκινήτων ανοικτού αμαξώματος που αποτελείται από υλικά, που μπορούν – κατά την διαδρομή – να εκφύγουν από το αμάξωμα ως π.χ. αδρανή υλικά, δημητριακά, χορτάρι, άχυρα, κουρέλια, κ.ά. πρέπει να καλύπτεται με ειδικό κάλυμμα, οι προδιαγραφές του οποίου θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών. Μέχρι την έκδοση της απόφασης αυτής, τα παραπάνω φορτία πρέπει να καλύπτονται με κάλυμμα κατάλληλο με τη φύση των υλικών αυτών.

4. Το φορτίο αυτό απαγορεύεται να προεξέχει από το πίσω τμήμα του οχήματος περισσότερο από 30% του μήκους του αμαξώματος. Ειδικά, στα μοτοποδήλατα, μοτοσυκλέτες και τρίτροχα οχήματα, το φορτίο απαγορεύεται να προεξέχει περισσότερο από 0,40 μ. από τις πλευρές αυτών. Προκειμένου για ειδική μεταφορά αντικειμένων που προεξέχουν από το πίσω τμήμα των αυτοκινήτων οχημάτων πέραν του 30% του μήκους του αμαξώματος, απαιτείται προηγούμενη άδεια της κατά τόπων αρμόδιας τεχνικής υπηρεσίας.

5. Τα προεξέχοντα φορτία από τα εμπρός στο πίσω τμήμα ή τις πλευρές του οχήματος, αν αυτό επιτρέπεται, πρέπει να επισημαίνονται με σταθερή προσαρμοσμένη πινακίδα, διαστάσεων τουλάχιστον 0,50 Χ 0,50 λευκού χρώματος, με διαγώνιες ερυθρές λωρίδες, κατασκευασμένη από υλικό υψηλής αντανακλαστικότητας και τοποθετημένη με το πάνω άκρο, όχι πιο ψηλά από 1,60 μ. και το κάτω άκρο όχι πιο χαμηλά από 0,40 μ. από το οδόστρωμα, όταν δεν μπορούν την προεξοχή να αντιληφθούν οδηγοί των άλλων οχημάτων. Κατά τη νύχτα, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 1. του άρθρου 2 του παρόντος Κώδικα, για την επισήμανση αυτή πρέπει να χρησιμοποιείται λευκό φως και λευκό αντανακλαστικό στοιχείο μπροστά, ερυθρό δε φως και ερυθρό αντανακλαστικό στοιχείο πίσω.

6. Ειδικότερα προκειμένου για μηχανοκίνητα οχήματα και αν αυτό επιτρέπεται:
α. Τα προεξέχοντα φορτία περισσότερα από ένα (1) μέτρο πέραν του μπρος ή πίσω τμήματος του οχήματος, πρέπει να επισημαίνονται οπωσδήποτε.
β. Τα φορτία τα οποία προεξέχουν κατά πλάτος περισσότερο από 0,40 μ. από το εξωτερικό άκρο του εμπρός φανού ή του πίσω ερυθρού φανού του οχήματος, πρέπει να επισημαίνονται τη νύκτα.

7. Η μεταφορά αντικειμένων που σύρονται στο έδαφος επιτρέπεται μόνον εφόσον αυτά δεν φθείρουν το οδόστρωμα και δεν δημιουργούν κίνδυνο για τους χρήστες της οδού και ύστερα από ειδική άδεια της αρμόδιας κατά τόπον Τεχνικής Υπηρεσίας.

8. Ο κάτοχος ή οδηγός αυτοκινήτου οχήματος που παραβαίνει την διάταξη της παρ.1 του άρθρου αυτού, με υπέρβαση του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους ή της μέγιστης επιτρεπόμενης φόρτωσης κατ’ άξονα του οχήματος κατά ποσοστό μέχρι 10%, τιμωρείται με πρόστιμο είκοσι χιλιάδων (20.000) δραχμών. Αν η υπερφόρτωση υπερβαίνει το 10% του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους ή της μέγιστης επιτρεπόμενης φόρτωσης κατ’ άξονα του οχήματος, ο κάτοχος ή οδηγός αυτού τιμωρείται με πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) δραχμών και σε περίπτωση που η υπερφόρτωση υπερβαίνει το 20% του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους ή της μέγιστης επιτρεπόμενης φόρτωσης κατ΄άξονα του οχήματος, επιβάλλεται στον κάτοχο ή οδηγό αυτού πρόστιμο εκατό (100.000) δραχμών και επί τόπου αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας μετά των κρατικών πινακίδων του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες από το αρμόδιο όργανο που βεβαιώνει την παράβαση, σύμφωνα με την διαδικασία των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα. Με τα ως άνω πρόστιμα τιμωρούνται και όποιοι συνεργούν στις ως άνω υπερφορτώσεις.
Αυτός που παραβαίνει τις λοιπές διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με πρόστιμο είκοσι χιλιάδων (20.000) δραχμών.
Αυτός που παραβαίνει την υποχρέωση κάλυψης φορτίου λατομικών προϊόντων, που μεταφέρεται με φορτηγά ανοικτού αμαξώματος και πρέπει να καλύπτεται με ειδικό κάλυμμα, τιμωρείται κατά τις ειδικές περί αυτής διατάξεις.

9. Σε περίπτωση επικίνδυνης φόρτωσης κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου αυτού, η υπερφόρτωση με υπέρβαση του μέγιστου επιτρεπόμενου μεικτού βάρους πάνω από 10%, επιβάλλεται και η ακινητοποίηση του οχήματος, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 46 του παρόντος Κώδικα.

Από τα ανωτέρω συνάγεται με σαφήνεια ότι τα κουτιά μεταφοράς κυνηγετικών σκύλων, που θεωρούνται εξέχοντα μεταφερόμενα φορτία, είναι νόμιμα όταν:
Α) Δεν προεξέχουν περισσότερο από 30% του αμαξώματος του αυτοκινήτου
Β) Όταν η κατασκευή μεταφοράς δεν είναι μόνιμη και σταθερή, αλλά αφαιρούμενη και ασφαλής, ώστε να μην δημιουργείται οποιοσδήποτε κίνδυνος.
Γ) Δεν περιορίζεται η ορατότητα του οδηγού, δεν καλύπτονται τα φώτα και δεν περιορίζεται ή δυσχεραίνεται η οδήγηση που πρέπει πάντα να είναι ασφαλής.
Δ) Να υπάρχουν πινακίδες που να αναγράφουν τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, όταν αυτός περιορίζεται από το κουτί μεταφοράς.
Ε) Να έχουν τοποθετηθεί αντανακλαστικές διαγώνιες ερυθρές λωρίδες (ένδειξης φορτίου) και ύπαρξη ερυθρού φωτός κατά την νύκτα και ερυθρού αντανακλαστικού στοιχείου.
Στ) Καλό είναι να είναι ασφαλισμένο σε ασφαλιστική εταιρία για τις προς τρίτους ζημιές, γιατί αυτό ενισχύει την νομιμότητά του.

Επειδή πολλοί συνάδελφοι θεωρούν τα εξέχοντα κουτιά μεταφοράς παράνομα, αν ακολουθήσουν αυτές τις οδηγίες που επιβάλλει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, δεν θα έχουν πρόβλημα. Σημειώνεται εδώ ότι δεν απαιτείται ειδική άδεια από κάποια Υπηρεσία για το εξέχον κουτί μεταφοράς των αγαπημένων μας τετράποδων. Αρκεί κάθε μεταφορά μας να είναι πάνω απ’ όλα ασφαλής για εμάς, για τους τρίτους αλλά και για τους σκύλους μας.